Blog

Powervrouwen in Into Business

Powervrouwen in Into Business

Dit jaar gaat Hart Voor De Zaak haar 25e levensjaar in. Hoe blijf je als bureau relevant? Hoe zorg je dat je blijft innoveren? Hoe borg je de continuïteit?

Ramses Braakman: “Goede vragen waar we eigenlijk altijd mee bezig zijn. Relevantie betekent dat je van grote waarde blijft voor je klanten. Dat je met creativiteit écht het verschil maakt in resultaat. Niet voor niets hameren wij altijd op meetbaarheid van onze campagnes in termen van traffic, omzet of merkbekendheid. Relevant zijn, betekent ook blijven innoveren. Zo hebben we bewust ons team verjongd. Talenten hebben de ruimte en verantwoordelijkheid om nieuwe initiatieven te ontplooien. Het team dat er nu staat, is een mix van ervaren jaren en jonge toptalenten in ons vak. Met elkaar delen we de drive om klantverwachtingen te overtreffen. Die mentaliteit vormt de basis van onze continuïteit. En het maakt ons ook een leuke club om bij te werken.

Zingeving belangrijker dan maximale winst

Ik ben opgegroeid met het mooie Leidse familiebedrijf van mijn vader. Mijn jongste broer zet dit gelukkig voort. Ik ken de waarde van continuïteit van dichtbij. Niet streven naar winstmaximalisatie voor aandeelhouders, maar werken aan relevantie op de langere termijn. Dat heeft raakvlakken met dingen als goed zorgen voor je team, voor je omgeving en ook met purpose. Verder anticipeer je altijd op de mogelijkheid, dat er mindere tijden kunnen komen. Je wilt vet op de botten om de onverwachte, maar nodige investeringen te kunnen doen. Bij Hart Voor De Zaak hanteren we de principes van een familiebedrijf. We hebben duurzame relaties met onze klanten, we investeren anticyclisch en hebben ons langdurig verbonden aan Leidse clubs zoals o.a. Xenia Hospice, ZZ Leiden basketball en Rugbyclub DIOK. Ook zijn we actief in tal van besturen en netwerken ter ondersteuning van de economie in de stad.”

En hoe is het dan nu –in tijden van corona– met de mannen van Hart Voor De Zaak?

“Ha ha…met de mannen gaat het goed. En dat is voor een groot deel te danken aan de vrouwen van Hart Voor De Zaak. Onze powervrouwen met een missie. Kijk, je hebt een bepaalde mix nodig van eigen creatief initiatief en onderlinge praktische afstemming. Onze powervrouwen vormen hier een soort eigen middenveld. En je weet: op het middenveld wordt de slag gewonnen. Ik zou zeggen: maak kennis met de toekomst van Hart Voor De Zaak: Jacqueline de Groot, Marta Klement en Lisa Colstrup. ‘Dat is een goed stel, hoor,’ zou Theo Reitsma zeggen.”

Winkelwagen als wieg

Jacqueline de Groot (1976) leerde al vroeg, dat er een verband bestaat tussen klantvriendelijkheid en geld verdienen. Haar wieg was een winkelwagen. Zij hadden thuis een supermarkt. Kinderen in een supermarktgezin krijgen vanzelf van alles mee op het gebied van logistiek en commercieel inzicht. Dat talent kan overal van pas komen, maar zeker op het snijvlak van projectmanagement en communicatie. Jacqueline vervult de rol van senior accountmanager. En hoe! Zij is een accountmanager van het type terriër. Wat ze beetkrijgt, laat ze pas los als het allemaal tiptop in orde is voor haar klanten. Continu zijn er veel en verschillende dingen te regelen. Dan heb je het liefst zo’n ervaren accountmanager die doorvraagt, details dubbelcheckt en die regelmatig –ook in het weekend– zelf polshoogte komt nemen… of het allemaal wel gaat zoals gepland.

Zeldzaam: creatieve allrounder

Vorig jaar trok Marta Klement (1990) met haar succesvolle Buro Millennial in bij Hart Voor De Zaak. Naar verwachting klikte dat zo goed, dat de geplande fusie met ingang van 2020 een feit werd. Marta combineert als artdirector evidente designkwaliteiten met een gestructureerde benadering van projecten en klanten. Die combi kom je zelden tegen. Bij Marta krijgen klanten én-én; topcreatie en toporganisatie. De veelzijdigheid van Marta doet zich ook voor op het grafische vlak. Als dochter van een drukker heeft ze een grote liefde voor alles wat van de pers komt. Als millennial is zij opgegroeid met en verknocht aan online design. Hoe zij deze expertises naadloos in elkaar laat overvloeien kun je zien in een campagne als Trakteer jezelf op Leiden.

Content is Queen

Elke dag vertellen wat je te bieden hebt. Lekker meebewegen met de seizoenen, de feestdagen en andere dingen die de stemming van de consument bepalen. En dat allemaal via kanalen die heel goed zijn in het segmenteren van doelgroepen. Wie goed gebruik maakt van social media gaat op den duur het verschil merken. Alleen: wat is goed? Lisa Colstrup is goed. Zij zorgt ervoor dat een uiting –élke uiting– bijdraagt aan je merkuitstraling. De post moet aandacht trekken, grafisch verzorgd zijn, inhoudelijk correct, taalkundig juist én bondig geformuleerd. Het werk van een social media en community manager vraagt om een mix van inventiviteit en precisie. Lisa (1994) heeft een stinkhekel aan losse eindjes. Dat is een goede eigenschap als je een contentkalender continu gevuld wilt houden.

Trakteer jezelf op Leiden

De Stad van Ontdekkingen heeft bezoekers veel te bieden. Maar in de Leidse en de omringende regio’s is niet iedereen zich daarvan bewust. Daarom heeft Centrum Management Leiden Hart Voor De Zaak gevraagd een campagne te ontwikkelen die duidelijk maakt, waarom een consument (even afgezien van corona) naar de binnenstad zou moeten gaan. Leiden is een veelzijdige grote stad met een historische kern, waar altijd wat valt te beleven. Kortgezegd is Leiden een beloning. De campagne nodigt daarom mensen uit om zichzelf (en anderen) op Leiden te trakteren. De bezoekredenen zijn ingedeeld in vier categorieën: SHOP, PROEF, BELEEF en ZIE. De multimediale campagne voorziet ook in een enthousiast ontvangen trakteerkaart (cadeaubon) en een toolkit met handige middelen voor ondernemers. Deze zijn inzetbaar bij winkels, horecabedrijven en culturele instellingen. Een campagne voor een stad gaat vooral leven, als zij gedragen wordt door mensen die dagelijks hun rol in gastvrijheid vervullen.