Stamceldonatie krijgt een echt podium
september 19, 2024
Op Wereld Stamceldonor Dag worden mensen in het zonnetje gezet, die als donor stamcellen hebben afgestaan om het leven te redden van iemand met een ernstige bloedziekte. Helemaal terecht, zo’n dag. Maar ook beetje jammer. Omdat veel te weinig mensen ervan weten. Een goed moment om het te hebben over stamceldonatie wordt zo niet echt uitgebuit. Dat kan anders vonden wij.
Op de maatschappelijke kalender
Eén dag is snel voorbij. Maar een Week van de Stamceldonor geeft zeven keer meer mogelijkheden om via alle media-aandacht te vragen voor stamceldonatie. En laten we wel wezen, het is geen klein onderwerp. Er worden jaarlijks honderden levens mee gered. Meer dan zeshonderdduizend bereidwillige donoren staan ingeschreven. Kortom, stamceldonatie verdient een vaste plek op de maatschappelijke kalender, zoals bijvoorbeeld Alpe d’ Huzes of de ALS Amsterdam City Swim.
Nieuw: humor ‘Sta op voor stamcellen’
Dit jaar, in de week van 16 september, hebben we de eerste Week van de Stamceldonor. Dit is duizendmaal dank aan de relaties van Hart Voor De Zaak. De week begon met een gala in het authentieke Prinses Theater in Delfshaven. Dat is goed voor de fondsenwerving. Matchis, het Nederlands Centrum voor Stamceldonatie, moet het vooral van particuliere giften hebben. De avond daarna was de Comedy Night, Sta op voor Stamcellen. Deze avond is met name bedoeld om mensen te bedanken die zich hebben aangemeld als donor. Bekijk hieronder de aftermovies van beide avonden en de oproep ‘Sta op voor Stamcellen’.
Kor Hoebe
De grote gangmaker op beide avonden was stand-upcomedian Kor Hoebe (& Friends). Kor kennen wij van onze 3-fasen leadcampagne voor stamceldonatie op Meta. Kor spreekt op z’n Kors jongeren aan op straat over stamceldonatie. In fase 2 krijgt de kijker Kor op zijn scherm, die oproept om zich aan te melden als donor. En in fase 3 vertelt een ex-patiënt dat zijn leven werd gered door een stamceldonor, dus druk op die button… Werkt goed, al met al.
In de schijnwerpers
Worden traditionele kanalen niet meer ingezet? Zeker wel. De awareness moet namelijk zeker onderhouden worden. Daarom zijn er spots op SLAM! en FunX. Ocean Outdoor verzorgt de plaatsing van digital out-of-home-uitingen. Een samenwerking met FHM helpt om jongvolwassen mannen als het ware te primen. Samen met ons partner-PR-bureau Havana Orange genereerden we daarnaast brede media-aandacht en extra publiciteit. Het doel van dit alles: een opvallend en vast podium creëren voor stamceldonatie.
Voor meer informatie: https://www.matchis.nl/week-van-de-stamceldonor
Handgemaakt: beeldtaal voor THE SWEX
juni 6, 2024
THE SWEX is een online handelsplatform voor mensen, die actief willen beleggen in zeldzame single malt whisky’s. Van de ene kant gaat THE SWEX primair over beleggen. Van de andere kant heeft de waardeperceptie bij een voorgenomen aankoop alles te maken met de heritage van de desbetreffende whisky
Lees meerCiolato: alleen de naam klinkt al goed
maart 11, 2024
Deze had eerst een naam die het volledige aanbod en de ambachtelijkheid niet voldoende weergaf. Of HVDZ daar misschien een oplossing voor had? En dan er achteraan ook maar een passende huisstijl? Na een gedegen traject van naamsontwikkeling viel de keuze op de Ciolato, een naam die recht doet aan de cioccolato en de gelato. […]
Lees meerStamceldonatie als TikTok-conversatie
maart 8, 2024
Over het doneren van stamcellen bestaat een aantal misverstanden. Die kunnen alleen maar verdwijnen als iemand even de tijd neemt om te kijken wat stamceldonorschap inhoudt. Op TikTok? Nee, natuurlijk niet. Op een landingpage van Matchis. En waarom zou een jongere die van zichzelf “een geefmentaliteit” heeft daar gaan kijken? Omdat het onderwerp voorbijkwam op […]
Lees meer