Samenwerken met de nadruk op werken

juli 15, 2022

Zet je schrap, want ik ga een cliché uit de managementboeken citeren: Never waste a good crisis. Sorry, maar ik moet namelijk denken aan het ondernemersduo van de Brasseriegroep. Bij velen beter bekend als Bob en Johan (of Johan en Bob).

Net als alle andere horecaondernemers hebben zij te maken gehad met een crisis van ongekende omvang. Inderdaad, de COVID-pandemie. Tijdens deze voor de hospitality benauwend stille tijd heeft het duo bepaald niet stilgezeten. Zij hebben geïnvesteerd en geschaafd aan hun verschillende horecaconcepten. Dit met onder andere als gevolg, dat er nu aan het Valkenburgse Meer een tent staat (zelfs ook letterlijk) waar je U tegen zegt.
Dit succes is niet het resultaat van alleen ervaring en hard werken. We zien hier ook het vermogen om een crisis werkelijk te benutten.

Wat is het geheim achter dit vermogen? Waarschijnlijk een samenstel van factoren. Hieronder doe ik poging om deze te benoemen;

  1. Totaal niet bang zijn voor verandering. Sterker nog, de kriebels krijgen als alles
    zijn gangetje gaat.
  2. Weten wat je bedrijfswaarden zijn en deze werkelijk kunnen delen met je mensen.
  3. Je personeel goede redenen geven om te voelen dat jouw onderneming niet inwisselbaar is voor een andere.
  4. Weten dat je niet alles weet. Kennis en inbreng van anderen uitnodigen.
  5. Successen onderweg gezamenlijk vieren met de betrokkenen en de maatschappelijke omgeving.

En, o ja, je moet ook wel een beetje geluk hebben met de overheidsfunctionarissen, waarmee je moet samenwerken.

Stel, dat je alleen maar ambtenaren treft, die deel uitmaken van een taskforce of van een visiegroep, regiegroep of stuurgroep (formuleren van ‘oplossingsrichtingen’). Of dat je continu te maken hebt met ambtenaren in denktanks (‘handvatten inventariseren’), aan versnellingstafels (om ‘slagen te kunnen maken’), in (burning) platforms of in regieorganen (evalueren van pilots en verbetertrajecten…). Ja, als je het van die types moet hebben, dan wordt het roeien in een sloot met stroop.

Wat dat betreft, moet je als ondernemer tegenwoordig goed kijken in welke gemeente de ambtenaren bij samenwerken op de eerste plaats nog denken aan werken. Of eigenlijk alleen aan samen.

Deze column is gepubliceerd in INTO business Leiden magazine Zomer 2022

Handgemaakt: beeldtaal voor THE SWEX

juni 6, 2024

THE SWEX is een online handelsplatform voor mensen, die actief willen beleggen in zeldzame single malt whisky’s. Van de ene kant gaat THE SWEX primair over beleggen. Van de andere kant heeft de waardeperceptie bij een voorgenomen aankoop alles te maken met de heritage van de desbetreffende whisky

Lees meer  

Ciolato: alleen de naam klinkt al goed

maart 11, 2024

Deze had eerst een naam die het volledige aanbod en de ambachtelijkheid niet voldoende weergaf. Of HVDZ daar misschien een oplossing voor had? En dan er achteraan ook maar een passende huisstijl? Na een gedegen traject van naamsontwikkeling viel de keuze op de Ciolato, een naam die recht doet aan de cioccolato en de gelato. […]

Lees meer  

Stamceldonatie als TikTok-conversatie

maart 8, 2024

Over het doneren van stamcellen bestaat een aantal misverstanden. Die kunnen alleen maar verdwijnen als iemand even de tijd neemt om te kijken wat stamceldonorschap inhoudt. Op TikTok? Nee, natuurlijk niet. Op een landingpage van Matchis. En waarom zou een jongere die van zichzelf “een geefmentaliteit” heeft daar gaan kijken? Omdat het onderwerp voorbijkwam op […]

Lees meer