Samenwerken met de nadruk op werken

juli 15, 2022

Zet je schrap, want ik ga een cliché uit de managementboeken citeren: Never waste a good crisis. Sorry, maar ik moet namelijk denken aan het ondernemersduo van de Brasseriegroep. Bij velen beter bekend als Bob en Johan (of Johan en Bob).

Net als alle andere horecaondernemers hebben zij te maken gehad met een crisis van ongekende omvang. Inderdaad, de COVID-pandemie. Tijdens deze voor de hospitality benauwend stille tijd heeft het duo bepaald niet stilgezeten. Zij hebben geïnvesteerd en geschaafd aan hun verschillende horecaconcepten. Dit met onder andere als gevolg, dat er nu aan het Valkenburgse Meer een tent staat (zelfs ook letterlijk) waar je U tegen zegt.
Dit succes is niet het resultaat van alleen ervaring en hard werken. We zien hier ook het vermogen om een crisis werkelijk te benutten.

Wat is het geheim achter dit vermogen? Waarschijnlijk een samenstel van factoren. Hieronder doe ik poging om deze te benoemen;

  1. Totaal niet bang zijn voor verandering. Sterker nog, de kriebels krijgen als alles
    zijn gangetje gaat.
  2. Weten wat je bedrijfswaarden zijn en deze werkelijk kunnen delen met je mensen.
  3. Je personeel goede redenen geven om te voelen dat jouw onderneming niet inwisselbaar is voor een andere.
  4. Weten dat je niet alles weet. Kennis en inbreng van anderen uitnodigen.
  5. Successen onderweg gezamenlijk vieren met de betrokkenen en de maatschappelijke omgeving.

En, o ja, je moet ook wel een beetje geluk hebben met de overheidsfunctionarissen, waarmee je moet samenwerken.

Stel, dat je alleen maar ambtenaren treft, die deel uitmaken van een taskforce of van een visiegroep, regiegroep of stuurgroep (formuleren van ‘oplossingsrichtingen’). Of dat je continu te maken hebt met ambtenaren in denktanks (‘handvatten inventariseren’), aan versnellingstafels (om ‘slagen te kunnen maken’), in (burning) platforms of in regieorganen (evalueren van pilots en verbetertrajecten…). Ja, als je het van die types moet hebben, dan wordt het roeien in een sloot met stroop.

Wat dat betreft, moet je als ondernemer tegenwoordig goed kijken in welke gemeente de ambtenaren bij samenwerken op de eerste plaats nog denken aan werken. Of eigenlijk alleen aan samen.

Deze column is gepubliceerd in INTO business Leiden magazine Zomer 2022

TIEJAAALALIE*

juni 27, 2023

Deze tekst gaat over Jos Robijn. Onze Jos, die al bij Hart Voor De Zaak werkte toen ons bedrijf nog niet bestond. Die op zijn pensioendatum de collega’s trakteerde op taart en weer achter zijn computer kroop. Jos hield van bezig zijn. En wij hielden van Jos.

Lees meer  

Nieuw gezicht voor meubelketen HACO

oktober 25, 2022

Het bekende groengeel is georiënteerd op het verleden. De kleurencombinatie verwijst naar de lokale oorsprong van HACO Wonen & Slapen: Den Haag. De rechttoe rechtaan vormgeving roept vaak associaties op met een klus- en gereedschapswinkel. Ook dat is historisch verklaarbaar. Ooit haalden mensen kwaliteitshout voor keukens en kasten bij winkels van de HAagse COmbinatie. Vierde […]

Lees meer  

Gen Z verdient beter

oktober 24, 2022

Prestatiedruk Het algemene beeld is dat jongeren succesgericht zijn, stressgevoelig en daardoor vrij kwetsbaar. Ze maken zich zorgen of ze wel zullen slagen in deze prestatiemaatschappij. Een recent onderzoek van de overheid naar prestatiedruk bij jongeren toont aan dat ruim 62 procent stress ervaart en als gevolg daarvan ook veel depressiviteit. Slapend rijk Jongeren lijken […]

Lees meer