Hoe blijf je relevant met je content marketing via social media?

februari 5, 2024

social media
In de afgelopen jaren is de dynamiek van online marketing flink verschoven. De traditionele methoden lijken steeds minder effectief. Algoritme-updates dwingen tot nieuwe tactieken. De hoeveelheid content groeit en groeit. Daarbij voeden fake content en clickbait het wantrouwen tegen online informatie. In deze turbulentie staan marketeers voor een uitdaging: hoe blijf je relevant?

Authenticiteit boven alles

De essentie van de moderne content marketing lijkt te liggen in één sleutelwoord: authenticiteit. Nu fake content, AI en clickbait het vertrouwen ondermijnen, is eerlijkheid en transparantie de lijm die merken bindt aan hun publiek. De dagen van oppervlakkige, glanzende successen zijn geteld. Het publiek verlangt naar echte verhalen.

Verbinding met de doelgroep

In plaats van te streven naar massa-engagement, moeten we ons richten op het opbouwen van diepere en meer betekenisvolle verbindingen met de doelgroep. Dit betekent luisteren naar de behoeften en zorgen van de doelgroep. En op basis daarvan content leveren die relevant en waardevol is. Zo kunnen we als digitale verhalenvertellers de kloof tussen merk en publiek overbruggen. Niet met een korte sprint, maar met een geduldige marathon. Interactieve content kan hierbij het verhaal op individueel niveau verlevendigen. Elke klik is het begin van een nieuw hoofdstukje in persoonlijke interactie.

Kwaliteit boven kwantiteit

Simpelweg veel te publiceren, voldoet niet meer. Midden in de zee aan content, willen we er bovenuit steken met meesterwerken. Met waardevolle verhalen die niet alleen de aandacht trekken, maar ook harten veroveren. En de blijvende interesse voeden. Kortom, inhoudelijke kwaliteit staat boven kwantiteit.

Aanpassen aan algoritme-updates

Social media algoritmen veranderen voortdurend. Het is cruciaal om je aan te passen aan deze veranderingen. Wie zichtbaar wil blijven voor de doelgroep, bestudeert doorlopend de nuances van het algoritme, dat een platform hanteert. Op de hoogte blijven van nieuwe functies, kennis van trends, het doorgronden van de voorkeuren van het algoritme… het hoort er allemaal bij om je online aanwezigheid vitaal te houden.

Diversiteit in contentformats

Consumenten hebben geheel verschillende voorkeuren wat betreft social media formats. Daarom moet content marketing een scala aan formats omarmen –van visuele content tot geschreven stukken, van podcasts tot interactieve ervaringen. Een verhaal op enkel één kanaal is gedoemd voorbij te varen als een schip in de mist. Meervoudige aanwezigheid versterkt de relevantie.

Wil je resoneren bij je doelgroep? Kijk kritisch naar de benadering die je gewend was. Het publiek van vandaag wil authenticiteit, diepe verbindingen en kwaliteit. En dat via meerdere formats. Dus, werk je content-navigatie bij, slijp je memes en hou je hashtags scherp!

– Jeroen Monkhorst

Stamceldonatie krijgt een echt podium

september 19, 2024

Op Wereld Donor Dankdag worden mensen in het zonnetje gezet, die als donor stamcellen hebben afgestaan om het leven te redden van iemand met een ernstige bloedziekte. Helemaal terecht, zo’n dag. Maar ook beetje jammer. Omdat veel te weinig mensen ervan weten. Een goed moment om het te hebben over stamceldonatie wordt zo niet echt uitgebuit. Dat kan anders vonden wij.

Lees meer  

Handgemaakt: beeldtaal voor THE SWEX

juni 6, 2024

THE SWEX is een online handelsplatform voor mensen, die actief willen beleggen in zeldzame single malt whisky’s. Van de ene kant gaat THE SWEX primair over beleggen. Van de andere kant heeft de waardeperceptie bij een voorgenomen aankoop alles te maken met de heritage van de desbetreffende whisky

Lees meer  

Ciolato: alleen de naam klinkt al goed

maart 11, 2024

Deze had eerst een naam die het volledige aanbod en de ambachtelijkheid niet voldoende weergaf. Of HVDZ daar misschien een oplossing voor had? En dan er achteraan ook maar een passende huisstijl? Na een gedegen traject van naamsontwikkeling viel de keuze op de Ciolato, een naam die recht doet aan de cioccolato en de gelato. […]

Lees meer