Gen Z verdient beter

oktober 24, 2022

Recentelijk hebben we veel sollicitatiegesprekken met jonge mensen gevoerd en vaak blijkt dat de eerste baan een stap is die veel keuzestress geeft. Jongeren die nu gaan werken hebben een onrealistisch beeld over de arbeidsmarkt. Het ontbreekt Gen Z-ers aan kennis over wat er van hen verwacht wordt en wat zij van zichzelf mogen verwachten.

Prestatiedruk

Het algemene beeld is dat jongeren succesgericht zijn, stressgevoelig en daardoor vrij kwetsbaar. Ze maken zich zorgen of ze wel zullen slagen in deze prestatiemaatschappij. Een recent onderzoek van de overheid naar prestatiedruk bij jongeren toont aan dat ruim 62 procent stress ervaart en als gevolg daarvan ook veel depressiviteit.

Slapend rijk

Jongeren lijken een onrealistisch beeld te hebben over wat werken nu echt inhoudt. Ze denken dat je slapend rijk kunt worden. Sterk beïnvloed door beelden van succes en glamour die in sociale media langskomen. Maar ze beseffen niet hoeveel echt werk is verricht om dat succes te bereiken.

Hart volgen

Jongeren leggen de lat dus al ontiegelijk hoog, terwijl ze nog aan het begin van hun carrière staan. En het is onrealistisch om te verwachten dat je alles al weet en kunt als je 20 bent. Hoe mooi het ook is dat jongeren gestimuleerd worden om van hun passie hun werk te maken en hun hart te volgen, makkelijk is dat niet. Als je meerdere dingen hebt die je leuk vindt of niet zo goed weet wat je leuk vindt, dan wordt kiezen lastig.

Onze plicht

Ik vind dat werkgevers de plicht hebben hierop beter te anticiperen. We moeten als ondernemers meer begrip tonen voor en begeleiding geven aan deze twijfelgeneratie. Dus zet de deur van je bedrijf wijd open en laat zien wat het echte werk inhoudt. Wees flexibel, maar pas op voor onverschilligheid omdat je keihard mensen nodig hebt. We mogen jongeren niet de dupe laten worden van een te krappe arbeidsmarkt. Gen Z is niet verwend, ze heeft een keus. En aan ons de taak om te helpen de juiste keuze te maken.

 

Deze column is gepubliceerd in INTO business Leiden magazine Herfst 2022

Handgemaakt: beeldtaal voor THE SWEX

juni 6, 2024

THE SWEX is een online handelsplatform voor mensen, die actief willen beleggen in zeldzame single malt whisky’s. Van de ene kant gaat THE SWEX primair over beleggen. Van de andere kant heeft de waardeperceptie bij een voorgenomen aankoop alles te maken met de heritage van de desbetreffende whisky

Lees meer  

Ciolato: alleen de naam klinkt al goed

maart 11, 2024

Deze had eerst een naam die het volledige aanbod en de ambachtelijkheid niet voldoende weergaf. Of HVDZ daar misschien een oplossing voor had? En dan er achteraan ook maar een passende huisstijl? Na een gedegen traject van naamsontwikkeling viel de keuze op de Ciolato, een naam die recht doet aan de cioccolato en de gelato. […]

Lees meer  

Stamceldonatie als TikTok-conversatie

maart 8, 2024

Over het doneren van stamcellen bestaat een aantal misverstanden. Die kunnen alleen maar verdwijnen als iemand even de tijd neemt om te kijken wat stamceldonorschap inhoudt. Op TikTok? Nee, natuurlijk niet. Op een landingpage van Matchis. En waarom zou een jongere die van zichzelf “een geefmentaliteit” heeft daar gaan kijken? Omdat het onderwerp voorbijkwam op […]

Lees meer