DNA van Jungheinrich in drie woorden

januari 5, 2024

“Wat kunnen we in onze employer branding beter doen, als het gaat om het uitdragen van onze bedrijfscultuur?”, zo luidde de vraag van Jungheinrich Nederland. Een uitdagende vraag. Want na enige verdieping in Jungheinrich, bleek de organisatie heel veel goed te doen. Jungheinrich Nederland, met ruim 500 medewerkers, is onderdeel van een concern dat actief is in 42 landen. Maar de cultuur is die van een familiebedrijf. Wat je functie ook is, servicemonteur, salesmanager of kantoormedewerker, je wordt echt gezien, gehoord en gewaardeerd.

Dus… kon er nog iets verbeterd worden in het uitdragen van de bedrijfscultuur? Gelukkig voor ons, kon dat. Er was nog geen structurele aanpak voor de internal branding waarin al het goede dat Jungheinrich doet, optimaal wordt gepresenteerd. Er ontbrak een herkenbare rode (in dit geval gele) draad, die alle acties en uitingen vanuit de organisatie verbindt. Binnen het bedrijf zeggen ze: “We hebben geel bloed.” Geel is de oerkleur van Jungheinrich. Die uitdrukking dekt ongetwijfeld de lading bij iedereen, die al een verbondenheid met het bedrijf ervaart. 

Waarom werken bij Jungheinrich

Maar “geel bloed” is niet een term die iets uitlegt of de nieuwkomer aanspreekt. Ook gaat er geen wervende kracht van uit richting potentiële werknemers. Jungheinrichs personeelsverloop steekt weliswaar gunstig af bij dat van vergelijkbare bedrijven, toch zijn er continu wel nieuwe werknemers nodig. Juist op de arbeidsmarkt vormen Jungheinrichs sterke bedrijfscultuur en arbeidsvoorwaarden een zeer onderscheidend pluspunt. Al met al luidde de opdracht dus: zet in nuchter maar vrolijk Nederlands neer, waarom je bij Jungheinrich wilt (gaan) werken. Hiermee zijn we aan de slag gegaan.  

De wil om iets goeds neer te zetten

We zijn gestart met een merkfocussessie om scherp te krijgen wat de gedeelde waarden en ambities zijn binnen de organisatie. De uitkomsten daarvan hebben we als onderdeel van een intern communicatieplan o.a. vertaald in een merkpaspoort. Een handig instrument waarin bestaande, nieuwe en potentiële medewerkers vinden wat ze willen weten. Het paspoort bevat “persoonsgegevens” van het bedrijf. Wat het doet, hoe goed het daarin is, en –heel belangrijk– hoe collega’s met elkaar succes willen bereiken. Cruciaal voor het succes is het constante streven naar kwaliteit. Iedereen kan aan succes bijdragen. Op een manier die aansprekend is voor een normaal, welwillend mens.

DNA in drie woorden

Het merkpaspoort vermeldt de drie bouwstenen van kwaliteit. Die gaan niet over wat een werknemer allemaal moet doen of absoluut niet mag doen. De bouwstenen vertellen gewoonweg hoe het is bij Jungheinrich. Als medewerker krijg, ervaar en heb je:

RUIMTE om zelf dingen beter te doen

WAARDERING voor inzet en mentaliteit

PLEZIER in uitdaging en succes

Voor veel bedrijven is het moeilijk om zulke simpele woorden in de eigen bedrijfscultuur waar te maken en duurzaam te verankeren. Maar Jungheinrich lukt het al jaren. En wij zijn blij, dat we dit unieke DNA van Jungheinrich creatief mogen vertalen in een lange termijn aanpak van de internal en employer branding.

Bekijk hier ons designportfolio van Jungheinrich.

Handgemaakt: beeldtaal voor THE SWEX

juni 6, 2024

THE SWEX is een online handelsplatform voor mensen, die actief willen beleggen in zeldzame single malt whisky’s. Van de ene kant gaat THE SWEX primair over beleggen. Van de andere kant heeft de waardeperceptie bij een voorgenomen aankoop alles te maken met de heritage van de desbetreffende whisky

Lees meer  

Ciolato: alleen de naam klinkt al goed

maart 11, 2024

Deze had eerst een naam die het volledige aanbod en de ambachtelijkheid niet voldoende weergaf. Of HVDZ daar misschien een oplossing voor had? En dan er achteraan ook maar een passende huisstijl? Na een gedegen traject van naamsontwikkeling viel de keuze op de Ciolato, een naam die recht doet aan de cioccolato en de gelato. […]

Lees meer  

Stamceldonatie als TikTok-conversatie

maart 8, 2024

Over het doneren van stamcellen bestaat een aantal misverstanden. Die kunnen alleen maar verdwijnen als iemand even de tijd neemt om te kijken wat stamceldonorschap inhoudt. Op TikTok? Nee, natuurlijk niet. Op een landingpage van Matchis. En waarom zou een jongere die van zichzelf “een geefmentaliteit” heeft daar gaan kijken? Omdat het onderwerp voorbijkwam op […]

Lees meer