CASE Maastricht – Interne communicatiestrategie en OR-campagne
september 22, 2020

Elke organisatie met meer dan 50 werknemers heeft te maken met de Wet op de Ondernemersraden. Zo ook de gemeente Maastricht. Deze gemeente was geïnteresseerd in de wijze waarop Hart Voor De Zaak vorm en inhoud had gegeven aan de verkiezingen voor de Ondernemersraden bij Ahold Europe. Want een OR-verkiezing kan meer zijn dan een verkiezing alleen.
Een organisatie kan een aankomende OR-verkiezing benaderen vanuit drie ambitieniveaus. Ambitieniveau 3 is het meest interessant. Hierbij wordt de lat veel hoger gelegd dan wettelijk is vereist. De OR-verkiezing is niet droogweg “volgens de regels” maar soepel verlopen. Met meer meer dan voldoende kandidaatstellingen een hoge opkomst van kiezers. Je wilt een resultaat dat ook scoort op de parameters verbondenheid en energie. Dit resultaat bereik je door in het voortraject volop aandacht te gegeven aan de waarde van Medezeggenschap. De organisatie laat zien, dat zij structurele inbreng vanuit medewerkers belangrijk vindt. “Wij doen dit samen.”
Voor de gemeente Maastricht hebben wij inmiddels twee campagnes gemaakt voor de OR-verkiezingen. De opkomst (toch een objectieve graadmeter) lag in 2015 op 72% en in 2019 op 81%. Een impressie van de uitingen vind je hier.


TIEJAAALALIE*
juni 27, 2023
Deze tekst gaat over Jos Robijn. Onze Jos, die al bij Hart Voor De Zaak werkte toen ons bedrijf nog niet bestond. Die op zijn pensioendatum de collega’s trakteerde op taart en weer achter zijn computer kroop. Jos hield van bezig zijn. En wij hielden van Jos.
Lees meer
Nieuw gezicht voor meubelketen HACO
oktober 25, 2022
Het bekende groengeel is georiënteerd op het verleden. De kleurencombinatie verwijst naar de lokale oorsprong van HACO Wonen & Slapen: Den Haag. De rechttoe rechtaan vormgeving roept vaak associaties op met een klus- en gereedschapswinkel. Ook dat is historisch verklaarbaar. Ooit haalden mensen kwaliteitshout voor keukens en kasten bij winkels van de HAagse COmbinatie. Vierde […]
Lees meer
Gen Z verdient beter
oktober 24, 2022
Prestatiedruk Het algemene beeld is dat jongeren succesgericht zijn, stressgevoelig en daardoor vrij kwetsbaar. Ze maken zich zorgen of ze wel zullen slagen in deze prestatiemaatschappij. Een recent onderzoek van de overheid naar prestatiedruk bij jongeren toont aan dat ruim 62 procent stress ervaart en als gevolg daarvan ook veel depressiviteit. Slapend rijk Jongeren lijken […]
Lees meer